Projek Tukar CPU Cooler (Heatsink Fan) Untuk Kurangkan Temperature Processor PC

Kali ini aku akan tunjukkan projek aku menukar cpu cooler atau heatsink fan (hsf) processor aku.

Bagi sesiapa yang tak tahu, fungsi cpu cooler ialah untuk menyejukkan processor dimana heatsink yang diperbuat dari aluminum atau cooper berfungsi menyerap haba dari permukaan processor dan fan atau kipasnya berfungsi menghembus ke sirip2 heatsink untuk menyejukkannya.
 

Apa problem nih?

Problem aku waktu mula2 aku setup pc baru lebih kurang awal tahun 2009 ialah temperature high atau suhu processor tinggi. Gambar kat bawah tu menunjukkan temperature CPU system aku.
temp before 
Bila system stress (cpu usage 100%) hanya 3 minit, temperature naik dari 49 ke 61°C.
Maknanya kalau aku main games atau guna application yang berat-berat, system aku mungkin akan “Hang” atau shutdown dengan sendiri. Untuk pengetahuan maximum temperature CPU aku (AMD X2 7750) ialah 73°C.

Pasai apa temperature processor tinggi?
 
Sebab utama ialah heatsink dan fan (cpu cooler atau HSF).
Kebiasaannya cpu cooler yg datang dengan processor  berkualiti rendah  iaitu hanya block aluminum dan fan sebesar 70mm.
open before

So…aku akan tukar cpu cooler ni………………….

Problem Solutions!!!!
 
Yeap! cpu cooler dari Xigmatek, company yg berpengalaman dalam pc cooling system selain Cooler Master, ThermalRight, ThermalTake, Zalman, Arctic Cooling, Sunbeam dan banyak lagi.
HDT-SD964

Xigmatek HDT-SD964 mempunyai 4 batang Heatpipe Direct Touch yang diperbuat dari cooper (pengalir
haba yang bagus), fin nipis aluminum  untuk mengurangkan berat dan fan 92mm (air flow 39 ~ 54.6 cfm)

Uninstall Heatsink from Processor
open before
Sebelum install heatsink baru….heatsink lama kena bukak dulu.
Tak susah sangat, cuma bukak clip dan angkat heatsink tapi kena hati-hati pasal ianya agak melekat dengan processor disebabkan thermal paste antara processor dan heatsink.

Proses Membersih Processor
Isopropyl alcohol
Jangan lupa bersihkan processor dari sisa-sisa thermal paste lama.
Isopropyl alcohol and lint free cloth recommended

Proses Pemasangan Heatsink Baru
 
Sebelum pasang heatsink jangan lupa sapukan thermal paste atas processor dan heatsink.
Thermal paste sangat penting untuk mengisi ruang antara processor dan heatsink supaya pengaliran haba lebih efficient.
Pemasangan Heatsink

Aku guna thermal paste Cooler Master high performance. Lagi bagus kalau guna Tunic TX-2 atau Arctic
Cooling MX2 (temperature boleh drop lagi 3~5°C)

Pemeriksaan terakhir….
After install Heatsink
Pastikan heatsink dan fan berada dalam kedudukan yang betul dan clip heatsink dipasang.
Jangan lupa connect fan power pin.
Ok dah siap. Boleh try power on………

Test run and Result with Xigmatek HDT-SD964
 
Pergh!! tengok sendiri la perbezaan sebelum dan selepas…memang banyak beza
temp before
Test run and Result graph

Conclusions
 
Memang puas hati… lepas ni kalau nak on pc 24 jam pun boleh
Nak main game sampai muntah pun boleh.
completed

So…thats it……..adiosss

0 Responses to "Projek Tukar CPU Cooler (Heatsink Fan) Untuk Kurangkan Temperature Processor PC"